Free Friday·Patternhacking·Sewing·Thrifting·Tops , T-shirts & Blouses

FF: Bow plantain + tutorial

strik1

Een paar jaar geleden vond ik dit prachtig RTW topje dat je tweedehands kon kopen. Ik vond het toen nogal duur voor wat het was. Ik slaagde het toch op op mijn computer om het ooit na te maken. Je weet nooit 😉

A few years ago I found this beautiful RTW top that you could buy secondhanded. I loved the top but it was too expensive for being secondhanded. So I saved this to my computer for a later make.

1521708_661622423900652_651895465_n

Een paar maand later (ik naaide toen nog maar 3 maanden ongeveer) probeerde ik het voor het eerst na te maken a.d.h.v. het gratis patroontje Plantain van Deer & Doe.. Ik had alles behalve veel ervaring en maakte het per ongeluk in katoen i.p.v. stretch stof. Alelsbehalve slim dus. Ik behield toch het patroontje om het ooit eens opnieuw te maken..

A few months later (I sewed for just a few months) I first tried to remake it by using the free plantain top from Deer & Doe. I didn’t have any experience yet so I was stupid enough to make it in a cotton instead of a fabric with stretch 😉 I always kept the pattern at the back of my mind. 

plantian 2

Vorige week  vond ik een prachtig stretch stofje voor maar €1,5 in de kringwinkel. Hoewel er een gat in de stof zat, kreeg ik het patroontje (wel met korte aangepaste mouwen) er uit. Ik was zo blij! En dit net op tijd voor de wekelijkse wedstrijd van ‘the monthly stitch’. Deze week is het immers ‘hack it’ ;). Deze week dus ook geen ‘free pattern friday’, maar een ‘free pattern tuesday’ in de plaats 😉

Ik hoop dat je het leuk vindt! Omdat ik hier veel vragen over kreeg op facebook, maakte ik hieronder een kleine tutorial 😉

Last week I found this beautiful stretch fabric for only €1,5 in the thriftstore. Although it had a hole in it, I tried to fit the pattern. I had to shorten the sleeves, but was able to make it out of the fabric! So happy! And just in time for the ‘hack it’ challenge from the monthly stitch ;). So this time no free pattern friday, but free pattern tuesday 😉

 Hope you like it!! Because I had lots of questions on facebook how to make it, I added a small tutorial. Hope you like it 😉

strik1

 

strik2strik3strik4strik5strik6strik7strik8strik9

strikhoofd

TUTORIAL:

!! Hou in je achterhoofd dat ik op mijn eigen (en met een klein beetje hulp van de oma) heb leren naaien. Ik heb dus geen technische naai-achtergrond. Ik kan dus ook niet garanderen dat dit de beste oplossing is om zo iets te maken. Swat, ik ben er toch content mee ;). !!

!! Keep in mind that I’m a self-taught sewer with no technical background. So I can’t garantee that this is the best solution to make a top like this. But I’m happy with it; and that’s the most important thing 😉 !!

LET’S GET STARTED..

  1. Pas de achterkant van het patroon aan zodat je deze vorm krijgt.
    Change the back pattern into something like this:

DSC00945

links is hoe het patroon normaal is, rechts is hoe ik het heb aangepast.
left= before, right = afterDSC00946

Even op elkaar gelegd zodat je duidelijk het verschil ziet. (de bovenste is het nieuwe patroontje)
I placed the new pattern on top so you can see the difference..

DSC00948

2) Maak de blouse volgens het patroon. Vergeet niet dat je de nekband moet aanpassen omdat je deze hebt vergroot. Ik nam70% van de totale lengte, wat ongeveer neer kwam op 70cm.

Make the pattern as explained. Don’t forget to alter the neckband because you lengthen the neckband. I took 70% of the total length. It was about 70cm in total then.

3) Maak een strik. Ik gebruikte hiervoor deze tutorial op youtube. Het komt op het  volgende neer: Knip twee rechthoeken, eentje van 22cm x 25cm en een kleinere van 5,5cm op 7,5cm. Het was nogal naar de kleine kant dus ik raad aan om dit een beetje te vergroten. Vouw de rechthoek nu volgens de lengterichting, naai en draai binnenstebuiten. De goede kant ligt nu naar boven. Vouw nu breedtegewijs en naai opnieuw vast. Draai binnenstebuiten. Nu heb je de basis. Vouw zoals een harmonica en speld het in het midden vast. Doe identiek hetzelfde met het kleinere vierkantje. Plaats deze over je harmonica. En voila, je hebt een strik 😉

Make a bow. I used this tutorial on youtube: So basically cut out 2 rectangles: 22cm x 25cm and 5,5 cm x 7,5cm. It was a little bit small so I advice to make it a bit bigger ;). Fold them length wise, stitch and turn it right side out. Fold it width wise, stitch and turn it right side out. Now fold it like a harmonica and hold still with a pin. Do the same with the small rectancle. Now place it on top of your harmonica. Now you have a bow 😉

4) Meet vanaf de schoudernaad dezelfde afstand aan beiden kanten. (Ik nam 4cm).Plaats de goede kant van de strik aan de binnenkant van je topje. Naai het vast op dezelfde lijn als waar je ervoor hebt gestikt.
Measure from the shoulder seam the exact distance downwards (I took 4cm). Place it on the inside. Stitch on the same place where your stitched your neckband 😉

You’re done!! Enjoy your pretty blouse!

strik10

// PATTERN: Plantain (added a bow and changed the neckline) – Deer and Doe //
// FABRIC: thrifted, €1,5 (kringloopwinkel Leuven) //

Ga je ook een strik blousje maken?

Als je er eentje maakt a.d.h.v deze tutorial, stuur me dan zeker een linkje op! Ik ben super benieuwd 😉

Are you also planning on making a bow blouse?

If you are making one using this tuto, please send me the link! I’m Superduber curious 😉

x

 

Ps: Ik vond net terug dat Tilly van Tilly and the buttons ook een strik blousje maakte. Ze gebruikte een andere strik, een ander patroontje (nettie- closet case files) en een andere neklijn. Maar als je nog wat inspiratie zoekt, vind je het hier 😉

Btw I found out that Tilly from Tilly at the buttons made also a bow blouse but with another bow, another neckline, and another pattern (nettie – closet case files). But if you want some other advice or inspiration, you can find it here 😉

3 gedachten over “FF: Bow plantain + tutorial

Thank you for taking the time to leave a comment! I really appreciate it :) I will do my best to answer every single one of them ;) ♥ Lien

